Hibaüzenetek

A hibaüzenetek a felmerült problémákról tájékoztatják a felhasználót, és megmutatják, hogy mit kell tenni a hiba megoldása érdekében.

Bevezetés

Hibák akkor lépnek fel, ha nem az történik, amire egy művelet elvégzése után számít a felhasználó. A hibák frusztrációt, zavart okoznak és megnehezítik a szolgáltatás használatát, ezért különös figyelmet kell fordítani a hibák kezelésére és a hibaüzenetek megírására.

Jól átgondolt hibaüzenetekkel elkerülhetjük, hogy a felhasználónak segítséget kelljen kérnie, és segíthetünk megérteni a felhasználói felület működését.

Hibaüzenetek felépítése

A hibaüzenetek általában három információt tartalmaznak, függetlenül attól, hogy hol, milyen komponensben jelennek meg.

  • Mi történt?
  • Mi okozta a hibát?
  • Hogyan lehet megoldani?
Egy hibaüzenet annotálva. 1. Mi történt? Sikertelen bejelentkezés. 2. Mi okozta a hibát? A felhasználónév vagy a jelszó helytelen. 3. Hogyan lehet megoldani? Ellenőrizze, és próbálja újra!
Jó gyakorlatok Fogalmazzunk világosan

A hibaüzenetnek egyszerűnek és érthetőnek kell lennie, hogy a felhasználó biztosan megértse, mi romlott el és hogyan javítható a hiba.

  • Kerüljük a szakkifejezéseket, technikai zsargonokat.
  • Csak akkor írjunk hibakódot, ha valóban segít a hiba megoldásában. (Például a hibakódra kell hivatkozni az ügyfélszolgálatnál.)
Rossz példák: Hálózati hiba miatt a művelet végrehajtása meghiúsult. E-mail cím validációs hiba. Hiányzó születési hely! (Hibakód: 0000). Jó példák: Ellenőrizze az internetkapcsolatát, és próbálja újra! Az e-mail cím formátuma helytelen. Ellenőrizze, és próbálja újra! Adja meg a születési helyét!
Törekedjünk tömörségre

A hosszú szövegeket nehezebb értelmezni, ezért a hibaüzeneteket is érdemes mellébeszélés nélkül, a lehető legrövidebben és legpontosabban megfogalmazni.

  • A kérjük szó általában elhagyható.
  • A sajnos, sajnáljuk szavakat csak akkor használjuk, ha mi okoztuk a hibát, és jelentős problémát – például adatvesztést – okoztunk a felhasználónak.
Rossz példák: Nem mentheti a profiljához tartozó adatokat, amíg nem csatlakozik az internethez. Kérjük, adja meg a jelszavát a továbblépéshez! Sajnáljuk, a kiválasztott időpont már foglalt. Jó példák: Az adatok mentéséhez csatlakoznia kell az internethez. Adja meg a jelszavát! Az időpont foglalt. Válasszon másik időpontot!
Ne hibáztassuk a felhasználót

Akkor is kerüljük a hibáztatást, ha a felhasználó rontott el valamit.

  • A neutrális hibaüzenetek kevésbé tűnnek szemrehányónak.
  • Fogalmazzunk pozitívan. A hiba hangsúlyozása helyett koncentráljunk arra, hogy mit kell tennie a felhasználónak.
  • Legyünk transzparensek. A probléma bagatellizálása vagy hárítása helyett vállaljuk, ha mi okoztuk a hibát.
Rossz példák: Hibás kódot adott meg!!! Nem adta meg a születési nevét! A rendszer hibát észlelt, ezért nem tudta elmenteni az adatokat. Jó példák: A megadott kód helytelen. Próbálja újra! Adja meg a születési nevét! Technikai problémába ütköztünk, ezért nem sikerült elmentenünk az adatokat. Próbálja újra később!
Legyünk minél pontosabbak

A túl általános hibaüzenetek sokszor nem segítenek a probléma megértésében és megoldásában.

  • Adjunk minél pontosabb instrukciókat a felhasználónak.
  • A különböző hibaesetek – például a beviteli mezőknél – különböző megoldásokat kívánnak. Egyetlen, általános hibaüzenet helyett a konkrét esetet kezeljük.
Rossz példák: Kötelező mező. Nem megfelelő jelszó. A teljes név helytelen. Jó példák: Adja meg a mobilszámát! A jelszónak legalább 8 karakterből kell állnia, és tartalmaznia kell kisbetűt, NAGYBETŰT és számot. A teljes névnek legalább 3 karakterből kell állnia. A teljes név legfeljebb 100 karakterből állhat.

Ha nem tudjuk a hiba okát vagy csak túl technikai magyarázattal tudnánk szolgálni, lehetünk általánosak. Fontos, hogy ilyenkor se hagyjuk magára a felhasználót, és próbáljunk megoldási lehetőséget adni.

Rossz példa: Technikai probléma. Jó példa: Technikai problémába ütköztünk, de már dolgozunk a hiba javításán. Próbálja újra később!
Ügyeljünk a konzisztenciára

Ugyanazokra a hibaesetekre – például ha a felhasználó üresen hagy különböző beviteli mezőket – ugyanolyan felépítésű és szóhasználatú hibaüzenetet használjunk.

Mindig egyeztessük a szóhasználatot. Ne írjuk körbe vagy ne helyettesítsük szinonimával a beviteli mező nevét a hozzá tartozó hibaüzenetben.

Rossz példák: Hiányzó teljes név. Kötelező mező. Nem adta meg a születési helyét. Jelszó - A megadott kód helytelen. Próbálja újra! Jó példák: Adja meg a teljes nevét! Adja meg a születési idejét! Adja meg a születési helyét! Jelszó - A jelszó helytelen. Próbálja újra!